Chaufføren skal
- Overholde køre- hviletidsbestemmelserne.
- Benytte takografkort og registrere data efter gældende regler.
- Registrere afvigelser.
- Transportere gods efter gældende regler, her skal der tages hensyn til begrænsninger på veje og broer.
- Hurtigst muligt rapporterer ændringer eller udfordringer til leder.
- Sørge for at bil og evt. trailer altid er i forskriftsmæssig stand.
- Placere lasten så der altid er tilstrækkeligt godt udsyn og ikke er til hindring ved manøvrering.
- Sørge for at påbudt lys, skilte og nummerplade ikke er tildækket.
- begrense tomgangskjøring og innrette kjøring slik at miljøbelastningen minimeres.
- Begrænse tomgang og køre så miljøbevidst som muligt.
- Overholde reglerne for pligtmæssig ædruelighed.
- Være et forbillede i trafikken, såvel som når køretøjet holder stille.
- Indberette og specificere timer på dagsseddel.
Chaufføren skal ikke
- Have andre gøremål der kan aflede opmærksomheden under kørsel eller andre opgaver
- Udsætte andre for unødig støj eller hensynsløs adfærd
Transport af farligt gods
Hvis der køres med farligt gods der overstiger frimængden, eller ikke er omfattet af undtagelser, kan der kræves særlige ADR-kompetencer og særlig indretning på køretøjet.
Personligt værneudstyr
- Hjelm med hagestrop, reflekstøj og sikkerhedssko skal altid bruges ved lastning, losning og ellers når der er krav om dette.
- Ved ankomst hos kunder og leverandører skal chaufføren gøre sig kendt med lokale krav om sikkerhedsudstyr.
Lastsikring og lastsikringsudstyr
Loven fortæller os at last ikke må flytte sig på eller falde af bilen.
Ved sikring af last skal surringen mindst kunne tåle følgende:
- I kørselsretningen: 1,0 gange godsets vægt. Fysisk stop tilstræbes (forsmæk, kæpstokke).
- Sidevejs og bagud: 0,5 gange godsets vægt.
- Andet gods, herunder lastsikringsudstyr, plader, stiger osv. Skal være sikret så det ikke udgør en risiko.
- Lastens vægt skal være fordelt mellem hjulene på en aksel, og hensigtsmæssigt fordelt over alle aksler.
- Lasten skal være sikret i henhold til gældende lovgivning.
- Lasten skal også være vælte/tippe sikret.
- Udstyr skal altid være i god, forsvarlig stand.
- Chaufføren er ansvarlig for at foretage en visuel kontrol af udstyret før brug.
- Udstyr som har fejl eller mangler tages ud af brug.
- Chaufføren skal vide hvilken belastning surringsøjer er dimensioneret til og kapacitet på kæder og stropper.
- Ved usikkerhed om kapacitet på surringspunkter på godset, skal transporten ikke gennemføres før det er vurderet og en forsvarlig løsning er fundet.
Transport af maskiner der kan køre
- Alle som skal køre maskiner skal have dokumenteret udstyrsspecifik oplæring på den aktuelle maskine. I visse tilfælde er der krav om certificeret oplæring.
- Hvis transportopgaven indebærer at en maskine selv skal køre op på en trailer, gælder specielle krav.
- Det skal efterstræbes at det er ejer eller bruger af maskinen som kører den op eller ned af trailer.
- Hvis du som chauffør skal køre maskinen på trailer, skal der laves en risikovurdering.